کد مطلب:95582 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:127

خطبه 085-صفات پرهیزکاری












[صفحه 170]

در صفات حق تعالی خداوند بزرگ بر تمام اسرار عالم و ضمایر جهان آگاهی و احاطه دارد و نگاهبان و حافظ راستین مخلوقات خویش است همچنانكه بر همه چیز فائق است و همه چیز را در قدرت خود دارد. ای مردم شما برای رضایت چنین معبودی كه قادر مطلق بر همه جهان هستی است باید بكوشید و پیش از آنكه مرگ در آغوشتان گیرد... شما با اعمال نیك و رفتار پسندیده و شایسته موجب رضای او گردید.. شما باید پیش از آنكه هنگام مرگ فرا رسد و تا نفس در سینه دارید. توشه برای آخرت برگیرید و از دنیای فانی با دست تهی به سرای باقی راه بیابید و این سرای كوچك و بی پایه را به حال خود بگذارید.

[صفحه 170]

ای مومنان كه پرهیزكاری را پیشه ساخته اید، فرمانها و توصیه ها و وصایایی كه در قرآن كریم این كتاب پر ارج آسمانی آمده است بكار بندید و بدانید كه این كتاب بزرگ برای هدایت و راهبری شما در شناخت خیر از شر فرستاده شده است تا با بهره گیری از آن و استفاده از آنچه در اختیار دارید، در جهت بهتر زیستن كوشش نمائید. خدای متعال بوسیله پیامبر خویش نیك و بد را به شما شناسانده و آموخته و اعمال شما را در طول راه زندگی به ثبت رسانده است از بد برحذرتان داشته است و بر نیكوكاریتان پاداش نهاده و طول عمر شما را بر لوح تقدیر معلوم و مشخص داشته و برای هر كار خویش و هر پسند و ناپسند شما دلایلی آورده است. ای مومنان، با سرمایه حیات، توشه ارزنده برای آخرت برچینید و عبادت را در خود استوار گردانید و از آن بهره بجوئید. اكنون بر شماست كه از خواب غفلت برخیزید و آنچه را كه از عمرتان باقی است، با عبادت و با رفتار شایسته بگذرانید و رخصت ندهید كه نفس اماره شما را در تیرگیها و ستمها و فسق و فجور اندازد و به معصیت آلوده گرداند و عذاب دوزخ را نصیبتان سازد. آگاه باشید كه این چند روز عمر نیز مانند همه ایام بسان خواب و رویا در بی اطلاعی و ناآ

گاهی می گذرد، مگر آنكه بر نفس خویش مهاری از شكیبایی و پرهیز بزنید و در راه زهد و پرهیزكاری و نیكوكرداری قدم بردارید.

[صفحه 170]

بهترین مردم كسی است كه نفس سركش را مهار كند و به اطاعت و عبادت بپردازد و فریبكارترین مردم كسی است كه روح عصیان و تمرد و نافرمانی از حق دارد و آنكس كه به نفس خویش زیان می رساند زیان كارترین مردم و آنكس كه دین سالم و سعادت انگیز داشته و از سر ایمان بدان عمل كند سودمندترین مردم است. آن كس بهتر پند می گیرد كه گذشت را در نظر داشته باشد و آن كسی شقی است كه فریب هوی و هوس خویش را می خورد و مغرور می گردد. ای مردم، آگاه باشید كه ریا، شرك و همنشینی با اهل گناه فراموشی ایمان است از محفلی كه محضر شیطان است دوری كنید و از بهتان و دروغ بپرهیزید كه با ایمان خویش بیگانه نباشید. بر یكدیگر عداوت نكیند دشمنی ستون دین را سست می كند، همچنان كه آرزوهای بسیار فراموشی و نسیان را موجب می گردد آمال دروغین خود را به فراموشی بسپارید كه شما را مفتون و مغرور می سازد و به آتش می سوزاند.


صفحه 170، 170، 170.